الجمعة، نوفمبر 12، 2010

كلام هلفطه مش وقته ... تعالوا نعمل كفريق من اجل انقاذ شركتنا و صالح العاملين بها

لسه فيه ناس فى الشركة بتردد كلام واحد معتوه خرج معاش كان يردد ان ناجى فى مجلس ادارة جمعية الخدمات و كمان مجلس ادارة صندوق التأمين الخاص عمل ايه للعمال ؟
من الواضح ان البعض مازال يردد هذا الكلام و منهم للاسف عضو فى اللجنة النقابية مش عايش فى الدنيا و بكل تأكيد هو فى غيبوبه مش عارف حاجه كأنه بغبغان ، و كمان مش مقدر حجم قضية الحد الادنى للاجور اللى ان شاء الله سوف يستفيد منها 23 مليون مصرى يعملون باجر .
انا لا اتحدث و لا احقر اى عمل و لو بسيط جدا قام به اى انسان لصالح العمال و مش عارف لماذا يرددون هذا الكلام الفارغ مع علمهم ان زميلهم سعد شكرى رئيس النقابة عضو معى فى مجلس ادارة الجمعية و العمل داخل المجلس عمل مشترك الكل يبحث عما يقدم للعاملين .... و كمان مش عارف الاخ احمد صالح لماذا يكذب و يقول كلام فارغ و فاضى و يختلق كلام من خياله حيث قال انه تحدث معى فى مكتب رئيس قطاع التبين و الصف المهندس / منصور هلال بطريقه سخيفه و هذا لم يحدث و أنه تجرء و تحدث معى بصورة غير لائقة و انا لم ارد عليه مع علمه هو الشخصى انى فى بعض الاوقات بتكون اخلاقى شكلها وحش جدا و خصوصا مع من يعمل ضد العمال فما بالك فيما يتحدث معى ، انا متأكد انه لن يتحدث بالكذب مـــرة اخرى هو او غيره لان العمال تقول لى كل شىء .
و لكن عليك ان تسجل كلامى و تقوم بطبعه و تنشره لك مطلق الحرية فى ذلك ،لأنى اسمح للجميع بنقل كلامى لانه لا يتغير اذا كان داخل الغرف المغلقه بيكون هو هو نفس الكلام فى اى مكان و اتعمد ان ينقل كلامى الى الجهات و الاجهزة الامنية و كمان الى القائمين على ادارة الشركة لانه لو لم يصل اليهم اصبحت كمن ينفخ فى قربه مقطوعة .

ام الزج باسم العضو المنتدب المالى محاسب / بهاء المنيسى و تقديم شكوى الى المفوض العام فهذا غير مقبول لانى انا صاحب المبادرة و اقدر على تنفيذها فى اى وقت و بالطريقة التى اراها مناسبه لى ، و اريد أن أسال اعضاء اللجنة النقابية ، لماذا لم تتقدموا بشكوى عندما قمت بزيارة تضامن مع عمال مطحن الشروق عام 2008 فى اعتصامهم الشهير بعد توزيع بيانكم" بيان الاستغاثة " فى جميع الصحف الذى اتهم فيه اشرف عبدالله بتاع التبين ظلما و انتم تعلمون و لم يدافع عنه احد ، من الواضح انكم تريدون ان تكون العلاقة مع الادارة غير طبيعية ، مش ممكن تكونوا عاوزين ان استمر فى خلاف مصطنع معهم ، ان النقابى الحقيقى هو من يجعل هناك توازن فى العلاقة مع الادارة و ليس صدام دائم و ليس مجامله دائمه على حساب العمال و مصالحهم ، انتم لا تعلمون ان الاتحاد العام لعمال مصر ممثل فى امينة العام الاستاذ المحترم / ابراهيم الازهرى قد وجه دعوة على الهواء لى شخصيا فى احدى البرامج التليفزيونية من اجل العمل على حل مشكلة عمال فى مصنع بالعاشر من رمضان فكيف لى الا اعمل على حل مشاكل العاملين فى الشركة التى اعمل بها .
لو كنتم عاوزين تخدموا العمال بجد هناك قرارات مخالفة بالشركة و هى من صميم العمل النقابى خاصه بالرعايا الطبية اعملوا على حلها و انا سوف اقول لكم ان هناك فتوى من الجهاز المركزى تمنع خصم اى مبالغ من منحة عيد العمال و كذلك قيمة الوجبة المنصرفة للعاملين و هناك ايضا قضية فى غاية الاهمية و هى الحكم الذى حصل عليه محمد سعيد مجاهد ببدل طبيعة العمل ، لابد ان يتفق مع قرار وزير الاستثمار رقم 37 لسنة 2007 بأن تحسب على اساسى المرتب بقيم مختلفة تصل الى 20 % للاداريين و بين 20 و 40% للفنيين ، هنشوف هتعملوا ايه ؟

و لو الاخ اللى مازال يردد هذا الكلام عنده افكار تخدم العمال و تكون غير مخالفة للائحه سواء الصندوق او الجمعية عليه ان يتقدم بها الى اى عضو بالمجلسين و بكل تأكيد سوف نعمل جميعا اكرر" جميعا " على تنفيذها ، ام كلام الهلفطه مفيش داعى له ، و العمل النقابى ليس حكرا على اعضاء اللجنة النقابية ، انتم تعرفون جيدا انى من انصار العمل النقابى المستقل و ما يهمنى هو حق العامل فى المقام الاول .
ام لو كان ما قمت به اول امس قد شغلكم و تريدون المحافظة على مواقعكم فى اللجنة النقابية فاطمئنوا لانى بكل تأكيد مش هاكون منافس لاى واحد فيكم ، و انتم تعرفون الاسباب و لو كنتم لا تعرفونها فأنتم فى نوم عميق لا تدرون شىء عن احوال بلدنا مصر .
انا أستأذن صديق تعرفت عليه اليوم فى الفيس بوك و كان بيننا هذا الحوار " ان انشره على المدونة لانه مرتبط بنفس الموضوع " اهديه الى كل صاحب عقل و عنده تميز
اليوم
11:35amاحمد
صباح الفل يا عم ناجى
عارفنى؟
ناجى 11:35am
صباح الخير كيف الحال
ممكن لو شفت صورتك اعرفك و لكن من الواضح انى شفتك لان افكرنا الاشتراكية الاسلامية واحدة
11:37am
احمد : انا كنت معاك فى قسم الظاهر ايام التعديلات الدستورية
صديق على ابو صوان
11:37am
ناجى : بس خلاص صباح الخير يا ابو حميد ايه اخبار الاخ و الزميل على
11:38am
احمد : الحمد لله كله تمام
ووصلنى اللى انت عملته فى الصف
من كام يوم
فى المطاحن
11:38am
ناجى : انا سعيد جدا اننى اصبحت صديقك لك على الفيس بوك
11:38am
احمد : انت حقيقى انسان مناضل ومخلص
11:39am
ناجى : دى جديدة عرفنى عملت ايه و انت عرفت اذاى
11:39am
احمد : صديق لى اخوه شغال هناك
ومبسوطين بيك
وباللى عملته
انا شغال فى عرب ابو ساعد
وكل اللى معايا ما الصف
11:41am
ناجى : الحمد لله ده بفضل الله و كمان الاحساس بأحوال العمال ، ياريت اخو صحبك ده اتعرف عليه لانى الفترة القادمة سأكون بصفة مستمرة فى الصف و التبين
11:41am
احمد : هو معاه تليفونك
اسمه مجدى
هخليه يتصل بيك
11:42am
ناجى : بس بجد انا سعيد جدا ان الاخبار بيتم تنولها بالصورة السريعة دى ياريت يكلمنى
11:42am
احمد : محدش دلوقتى بيعبر العمال
لما بيتلاقى حد زيك
بيفرحوا جدا
لان هو دا العمل الصح
11:43am
ناجى : يا عم انا متشكر للمجمله الطيبة دى
11:43am
احمد : مش مسألة اعلام وخلاص
دى الحقيقة والله
11:43am
ناجى : الحمد لله
11:43am
احمد : وهما بيحكولى انا كنت سعيد جدا
انى اعرف انسان زيك
11:44am
ناجى : انا و الله العظيم اللى سعيد جدا ، لانى كنت عاوز اعرف راى العمال بعد الزيارة
11:45am
احمد : عايزين يعرفوك
لانهم حسوا بانتصار
هايديهم دفعة
11:45am
ناجى : شوف الوقت المناسب ليهم و ليك ، وانا تحت امرك
11:45am
احمد : للشغل بعد كده
فى حاجات تانية
11:45am
ناجى : ده شرف لى
11:46am
احمد : هاخلى مجدى يكلمك ويدى رقمك للعمال التانية
ونحدد مقابلة بيهم
لان دى فرصة
وهما متحمسين
11:47am
ناجى : ماشى و لك الشكر ، لانى محتاج جدا اتعرف على باقى العمال
11:47am
احمد : انا هستأذنك انزل اصلى الجمعة
11:48am
ناجى : ماشى تقبل الله
11:48am
احمد : وانا سعيد بيك جدا
" حـــــــــــــــــــــــــق الــــــــرد مكفول و سوف ينشر كما هـــــــــــــــــــــو "

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق